Privatmäklaren

Privatmäklaren

Vanliga frågor

Privatmäklaren - frågor och svar

Här har vi samlat ett antal vanliga frågor ang. våra tjänster. Har du andra frågor går det bra att kontakta oss

Hantering av avtal vid avslut

Hantering av avtal vid avslut

Det är viktigt att all dokumentation är korrekt vid en bostadsaffär. Därför sätter våra mäklare sig alltid in i affären grundligt innan de sammanställer individuella dokument för just er förmedling. När ni får dem av oss ska ni känna er säkra på att det bara är att signera, för vi har gjort vårt jobb.

Hantering av handpenning vid avslut

Hantering av handpenning vid avslut

Avslutet av affären innebär att din fastighetsmäklare hos Privatmäklaren hanterar handpenningen på ett sådant sätt att både säljare och köpare känner sig trygga. Normalt erlägger köparen 10% av köpeskillingen i handpenning inom 3 arbetsdagar från att köpeavtalet signerats. Pengarna hålls på mäklarens klientmedelskonto tills dess att samtliga villkor i avtalet är uppfyllda. Därefter förs pengarna vidare till säljaren.

Hjälper ni till med värderingar?

Hjälper ni till med värderingar?

När våra kunder vill ha hjälp med värderingar använder vi oss av Ljungquist, ett värderingsföretag, vilka gör statistiska värderingar över hela Sverige. Vår erfarenhet säger att dessa ger en mycket bra uppskattning av marknadsvärdet, särskilt i områden med många tidigare genomförda försäljningar, eftersom statistik ligger till grund för värderingen. Konsten att sätta ett lämpligt utgångspris handlar om att samla in information om vad andra objekt, vilka liknar ditt, har sålts för relativt nyligen.

Hur fungerar budgivningen?

Hur fungerar budgivningen?

Din personliga mäklare hos Privatmäklaren håller i budgivningen. Normalt uppstår budgivning efter att du visat din bostad och flera spekulanter är intresserade. Mäklaren ringer runt till de spekulanter vilka vi fått kontaktuppgifter till och frågar hur deras intresse för objektet ser ut. Det går även att som spekulant registrera bud via en länk i annonsen på vår hemsida. Vårt digitala budgivningssystem är ett effektivt verktyg för att hålla budgivare, säljaren och mäklaren informerade om nya bud. Budgivningen sker öppet och det är lätt att följa budhistoriken, men samtidigt skyddas budgivarnas integritet. Budgivningen kan följas i realtid dygnet runt i hela världen. Både köpare och säljare får nya bud meddelade via sms och e-mail.

Hur kan er Privattjänst vara gratis?

Hur kan er Privattjänst vara gratis?

Vår Privattjänst är en enkel tjänst med annonsering på vår egen hemsida samt Booli.se. Privattjänsten ser vi som marknadsföring för vår Mäklartjänst och tar därför inget betalt för den. Det är enkelt att byta över till vår Mäklartjänst om du vill komma ut med din annons på Hemnet samt få professionell hjälp av våra erfarna fastighetsmäklare.

Hur lägger man bud på era objekt?

Hur lägger man bud på era objekt?

  • Klicka på länken till höger i bostadens annons (grön knapp – ”Lägg bud”) på PM.se (länk till annonsen finns bland annat på Hemnet och Booli).
  • Innan du kan lägga bud måste du registrera dig som användare. Registrera en användare för budgivningen. För alla budgivare krävs att man registrerar namn och telefonnummer (dessa uppgifter visas inte för andra budgivare).
  • Följ instruktionerna på budgivningssidan för objektet - det är enkelt!
  • Ange budnyckeln för objektet (står på prospektets baksida - delades ut på visning). Om ni inte har tillgång till prospektet, kontakta vår kundservice (010-762 62 10 alt. info@pm.se) för budnyckel.
  • Lägg önskat bud.
  • Självklart går det även bra att ringa in budet direkt till vår kundtjänst 09:00 - 18:00, måndag till fredag så registrerar vi det åt dig!

    Ingår det visningsbroschyrer när man säljer med er?

    Ingår det visningsbroschyrer när man säljer med er?

    I vår Mäklartjänst ingår 15 stycken visningsbroschyrer á 8 sidor styck som du som säljare kan dela ut till spekulanter under dina visningar. Dessa är tryckta på tryckeri och håll minst samma standard som traditionella mäklares visningsbroschyrer. I broschyren har vi sammanställt den viktigaste informationen om din bostad samt tagit med ett urval av de bilder som finns i din Internetannons. Har vi underlag för planritningar lägger vi självklart även in dessa i broschyren. Skulle broschyrerna ta slut och ni vill behöver flera material så beställer vi ytterligare material till er utan extra kostnad. Visningsmaterialen postas direkt från tryckeriet till er uppgivna bostadsadress med rekommenderad post, allt för att ni ska vara säkra på att ha dem till första visningen.

    Jag har hittat en köpare men behöver hjälp med avtal och dokumentation av affären, kan ni hjälpa mig med det?

    Jag har hittat en köpare men behöver hjälp med avtal och dokumentation av affären, kan ni hjälpa mig med det?

    Om du vill ha hjälp med enbart kontraktsbiten och fullständig dokumentation av affären så är vårt fasta arvode 7 500 Kr. Vi kallar tjänsten för Skrivuppdrag och förutom att någon av våra registrerade fastighetsmäklare utformar kontrakt enligt köpares och säljares önskemål, så hanterar vi eventuell handpenning samt sköter kontakten med banken på tillträdesdagen. Om det passar för er ingår möten för kontraktsskrivning och tillträde på vårt kontor i Stockholm (S:t Eriksgatan 82). Har ni inte möjlighet att komma till oss har vi även rutiner för att genomföra er affär på distans.

    Kundsupport

    Kundsupport

    Vår populära kundsupport består av registrerade fastighetsmäklare samt mäklarassistenter med många års erfarenheter av fastighetsaffärer. De hjälper både dig som säljare och köpare med frågor som du kan ha kring ett objekt eller kring bostadsaffärer generellt. Vi gör vårt yttersta för att svara på era frågor och är stolta över alla nöjda kunder.

    Planritningar

    Planritningar

    För att göra våra annonser tilltalande och grafiskt lättförståeliga så låter vi rita upp en planritning för varje annons. Vi erbjuder alla som lägger upp sin annons hos oss en gratis professionell planritning. Du kan sända in en enkel egen skiss till oss som du gjort i Word, eller på papper och skannat in. Utifrån det underlag du skickat in till oss framställer vi en fin planritning. Syftet med en planritning är att ge potentiella köpare en ungefärlig uppfattning om hur ett hus eller en lägenhet är planerad. Detta framgår inte alltid genom att endast betrakta bilderna i annonsen.

    Vad innebär avtalsmallar?

    Vad innebär avtalsmallar?

    Vill du ha fullständig hjälp med hantering av kontrakt och avtal, specifikt anpassade efter förutsättningarna i just din affär, skall du använda vår Mäklartjänst. En avtalsmall är ett standardiserat kontrakt. Det finns både gratis avtalsmallar på Internet och sådana som du betalar en summa för, exempelvis på bokhandeln. Anledningen till att vi inte kan rekommendera avtalsmallar är på grund av att det kan uppstå problem om inte avtalen formuleras individuellt efter den specifika affären.

    Vad innebär det att annonsera på Hemnet?

    Vad innebär det att annonsera på Hemnet?

    Som säljare av en bostad vill man absolut ha sin annons på Hemnet. Hemnet, som ägs och drivs av Sveriges fastighetsmäklare, har funnits sedan 1998 och är idag med över 1,5 miljoner besökare per vecka och runt 1 miljon annonsvisningar per dygn, landets i särklass största annonsmarknad för objekt som säljs genom fastighetsmäklare. I första hand är besökarna på Hemnet från Sverige, men allt fler besökare hittar till Hemnet från andra europeiska länder och resten av världen. En annons på Hemnet är ett kvalitetsmärke eftersom att affären då tas hand om av en fastighetsmäklare som sammanställer alla dokument på ett juridiskt korrekt sätt. Väljer du vår Mäklartjänst annonserar vi självklart ditt objekt på Hemnet.

    Vad kostar Privatmäklarens Mäklartjänst?

    Vad kostar Privatmäklarens Mäklartjänst?

    Vi har delat upp arvodet i två delar. "Kom-igång-avgiften" på 2 500 kr betalar du när vi har fotograferat din bostad och lagt ut annonserna. Den resterande delen på 12 500 kr betalar du först när affären är klar och bostaden är såld. Denna andra del betalar du givetvis bara om vi lyckats sälja din bostad. Totalt betalar du alltså aldrig mer än 15 000 kr.

    Vad menas med fast arvode?

    Vad menas med fast arvode?

    Det innebär att du betalar en fast provision för förmedlingen och att betalningen sker först när din bostad är såld. Du betalar ingen procentsats på försäljningsbeloppet som är vanligt hos traditionella mäklare. Privatmäklarens fasta arvode för Mäklartjänsten är 15 000 kr.

    Vad menas med Mäklaransvar?

    Vad menas med Mäklaransvar?

    Både köpare och säljare skyddas av det mäklaransvar som Privatmäklarens registrerade fastighetsmäklare har. Fastighetsmäklares ansvar regleras i Fastighetsmäklarlagen (2011:666). Enligt lagens 16 § skall fastighetsmäklaren ge köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen.

    Vad är en Registrerad Fastighetsmäklare?

    Vad är en Registrerad Fastighetsmäklare?

    Samtliga mäklare som är knutna till Privatmäklaren är registrerade hos Fastighetsmäklarinspektionen, den centrala förvaltningsmyndigheten för frågor som rör registrering och tillsyn av fastighetsmäklare. För registrering krävs djupa kunskaper i fastighetsekonomi, företagsekonomi och juridik, samt praktisk erfarenhet av yrkesmässig förmedling av fastigheter.

    Var annonserar Privatmäklaren?

    Var annonserar Privatmäklaren?

    Med vår Mäklartjänst kommer din annons ut på bland annat Hemnet, Booli, Blocket och PM.se. Om du använder vår gratistjänst, Privattjänst, visas din annons hos oss på PM.se och på Booli.

    Kontakta mig

    Har du frågor? Vi ringer dig!

    Partners